Woord vooraf

Dit blog gaat over (Grieks-)orthodoxe kloosters en kerken. Dus ook over ikonen, pelgrimeren en liturgie.
Tekst in grijs bevat een link.
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan de pagina.

donderdag 3 december 2020

HEILIGE PORFIRIOS KAFSOKALIVITIS († 1991)

Gisteren, 2 december, was het de feestdag van de Heilige Porfírios Kafsokalivítis. Tijdens zijn leven was hij een bescheiden en nederige monnik. Ik schreef over hem in mijn blog in 2015"De nederige Heilige Porfírios wilde niet dat zijn graf een bedevaartplaats werd. Dat graf is dan ook al lang geleden geruimd om plaats te maken voor een andere monnik. Zijn heilige relikwieën rusten op een ontoegankelijke plek." Van zijn tijdelijke graf kende ik slechts één foto en dat vond ik al heel bijzonder:

1 December, een dag voor zijn feestdag, kwam daarin tot mijn verrassing verandering. Giorgos publiceerde (voor mij) nog vier onbekende foto's. Terugkijkend vind ik het (ook historisch) fijn dat die foto's gemaakt zijn en bewaard gebleven zijn. Daarom neem ik ze hier over.

De foto's van het tijdelijke graf dateren uit de zomer (juli) 1992, een half jaar na het overlijden van de Heilige Porfírios, I.S. Kafsokalívia, Agion Oros. Δόξα τω Θεώ!






Zie ook: Noiazomai